Porozumiewanie się jest jedną z pierwszych czynności jakich uczymy się, przychodząc na świat.

Komunikować możemy się w sposób werbalny – poprzez słowa i w sposób niewerbalny – poprzez mimikę i gesty.

Niewerbalna komunikacja jest nośnikiem, który wykorzystujemy już jako małe dzieci do porozumiewania się ze swoim otoczeniem. Kiedy dzieci nie potrafią jeszcze mówić, uśmiechają się dla okazania radości, marszczą twarz, gdy są zagniewane albo wskazują palcem na rzecz, którą chciałyby mieć.

Później uczą się słów i właściwej intonacji, aby skutecznie porozumiewać się ze światem wokół siebie.

Już jako dzieci uświadamiamy sobie, że w procesie komunikacji muszą występować przynajmniej dwie osoby.

 Sabina Cieślar ONA w biznesie

 

W procesie tym niezbędni są:

1. Nadawca – osoba, która chce przekazać innej osobie wiadomość,

2. Odbiorca – osoba, do której ma wiadomość trafić,

3. Przekaz – wiadomość, którą nadawca kieruje do odbiorcy oraz

4. Kanał, czyli nośnik przekazu, którym może być nie tylko wiadomość ustna, ale również pisana, rysowana itd.

Można komunikować się jednokierunkowo, kiedy nie oczekujemy odpowiedzi ze strony rozmówcy i dwukierunkowo, kiedy następuje w rozmowie sprzężenie zwrotne. Istnieją również różnego rodzaju szumy – utrudnienia przekazu od nadawcy do odbiorcy.

Jeżeli już w tak wczesnym czasie naszego bycia na ziemi komunikacja jest tak ważna, to zastanówmy się co możemy osiągnąć poprzez porozumiewanie się?

1. Przede wszystkim zdobyć informację. Wszelkiego rodzaju wiadomości użyteczne w każdej dziedzinie naszego życia. To informacja jest największym zasobem ziemi.

2. Możemy uczyć się. Zdobywać wiedzę od innych.

3. Utrzymywać relacje, więzi z innym człowiekiem.

4. Poprzez porozumiewanie się tworzymy również nasz wizerunek. Wpływamy na percepcję nas przez innego człowieka.

5. Przekazywać informację / uczyć innych.

Komunikacja dotyka więc tych dziedzin życia, które są dla nas najważniejsze. Dzięki komunikacji tworzymy relacje w życiu prywatnym i zawodowym.

Jeżeli komunikacji uczymy się od pierwszych chwil życia, dlaczego nie jesteśmy mistrzami interakcji?

Jako mistrzowie interakcji wiedlibyśmy życie pełne szczęścia.

Osiągalibyśmy również sukcesy w pracy. Nasi współpracownicy by nas poważali, a szefowie doceniali na każdym kroku naszą pracę. Nasza praca byłaby bardziej skuteczna a klienci przekonani, że współpracują w właściwą osobą.

Co więc utrudnia nam porozumiewanie się?

Jest pięć podstawowych błędów, jakie popełniamy w procesie komunikacji:

1. Nieuważne słuchanie. Pomyśl ile razy poprosiłaś swojego rozmówcę o powtórzenie tego, co mówił, bo nie usłyszałaś (w domyśle nieuważnie słuchałaś)? Ile razy czytałaś jakiś tekst kilka razy, bo coś cię rozproszyło? Sama nie raz czytałam maila mojego szefa parę razy, żeby zrozumieć czego ode mnie oczekuje. Czasami przekaz był nieczytelny (szefowi tez się zdarza) a czasami to ja nie byłam wystarczająco skupiona.

2. Niewłaściwe miejsce, czas rozmowy. Często się zdarza, że rozmówca źle dobiera miejsce do typu rozmowy. Wyobraź sobie, że szef mówi o Twojej ostatniej wpadce w pracy na zebraniu z wszystkimi pracownikami. Można się zapaść pod ziemię.

3. Źle dobrane słownictwo. Twój szef zaprasza Cię na rozmowę a Ty jesteś zdenerwowana trudnym klientem i wrzucasz pierwszą lepszą wiązankę na jego temat. O podwyżce na jakiś czas możesz zapomnieć.

4. Język ciała. Czasami język naszego ciała ma zupełnie inny przekaz od wypowiadanych słów, to przeszkadza we właściwym odbiorze wiadomości, jaką chce nadawca przekazać. Są osoby, które nadmiernie gestykulują. Zdarza się, że gestykulacja dominuje przekaz słowny. Kiedy w gestykulacji pojawiają się sygnały sprzeczne z mówionymi, to przekaz osiąga zupełnie inny rezultat niż ten, który rozmówca zaplanował. To naprawdę jest widoczne, kiedy mówisz szefowi: „Tak, zrealizuję to zadanie”, robiąc krok w tył. Dlatego warto panować nad swoimi ruchami, nie zapominając o autentyczności swojego zachowania.

5. Nastawienie do nadawcy. Przy tym samym przekazie zupełnie inaczej odbieramy osobę którą szanujemy, od osoby, do której nasze nastawienie jest negatywne. Zupełnie inaczej odbierzesz prośbę swojego szefa o pracę w godzinach nadliczbowych, kiedy go lubisz, a zupełnie inaczej, kiedy Twoje nastawienie do niego jest oschłe.

Co zrobić, aby znacząco poprawić komunikację ze swoim szefem?

Jakie czynniki wpływają więc na dobrą komunikację?

Sabina Cieślar ONA w biznesie

1. Umiejętność słuchania. Jeżeli skupisz się nad tym, co ktoś ma Ci do powiedzenia, to lepiej go zrozumiesz, ograniczysz szumy komunikacyjne. Zachęcisz również go do mówienia. Są pracownicy, którzy chcą opowiedzieć szefowi każdą minutę swojej pracy. To bardzo utrudnia komunikację, nie daje szans szefowi na przekazanie tego, co zamierzał, rozbija cały rytm rozmowy.

2. Umiejętność mówienia w sposób jasny i zrozumiały. Dobieraj sposób komunikacji do osoby z którą rozmawiasz. Inaczej rozmawiasz ze współpracownikiem, który rozumie firmowy żargon, inaczej z klientem, który nie musi być wtajemniczony w tajniki twojego zawodu. Informacje jakie przekazujesz szefowi nie muszą być kwiecistymi opowiadaniami. Wystarczy parę treściwych zdań i wszyscy oszczędzają czas.

3. Styl mówienia, tempo, mowa ciała. To są czynniki, które sprawiają, że osoby nas odbierają w sposób spójny i klarowny. Zbyt szybkie, albo zbyt wolne mówienie może denerwować Twojego szefa. Jeżeli chcesz tworzyć wizerunek osoby kompetentnej, to mów naturalnie, zmieniaj tempo mówienia, miej postawę otwartą. Nadawaj całej rozmowie dynamiczny kształt.

4. Nastawienie do rozmówcy. Staraj się poznać osobę, z którą rozmawiasz. Jeżeli kogoś znamy, lepiej go rozumiemy. Szef też jest człowiekiem. Staraj się go poznać. Warto znać ludzi z którymi przebywamy wiele godzin dziennie, od których zależy nasz los. Nawet wroga warto poznać.

Wg chińskiej nauki strategii:

Jeśli znasz siebie i swego wroga, przetrwasz pomyślnie sto bitew. Jeśli nie poznasz swego wroga, lecz poznasz siebie, jedną bitwę wygrasz, a drugą przegrasz. Jeśli nie znasz ni siebie, ni wroga, każda potyczka będzie dla Ciebie zagrożeniem.

(Sun Tzu – „SZTUKA WOJNY”)

5. Kontakt wzrokowy. Utrzymuj kontakt wzrokowy z rozmówcą, a zdobędziesz poważanie. Wzrok jest sprzymierzeńcem w trakcie komunikacji bezpośredniej. Jeżeli ciągle odwracasz wzrok od swojego szefa w trakcie rozmowy, może odnieść wrażenie, że nie mówisz prawdy.

Poznaj synonimy słowa „komunikatywny”. Oto część z nich:

bezpośredni, jasny, klarowny, konkretny, naturalny, otwarty, przejrzysty, przekonywający, przystępny, składny, wygadany, wyrazisty, zdecydowany, zrozumiały.

Warto pamiętać o mocy komunikacji.

Często myślimy, że to wina innych, że nie osiągamy sukcesu. Nie słyszą tego co mówimy, nie rozumieją nas… nasi szefowie.

Może jednak warto zastanowić się nad tym w jaki sposób do nich mówimy.

Jeżeli chcesz:

●  poznać lepiej siebie w pracy,

●  zgłębić zakazane techniki rozmowy z szefem,

●  skutecznie zbudować pozytywną relację ze swoim szefem,

●  dowiedzieć się jak rozmawiać z szefem, aby diametralnie zwiększyć swoje szanse na awans, podwyżkę,

ale przede wszystkim

●  ZROBIĆ KROK MILOWY W KIERUNKU ROZWOJU ZAWODOWEGO,

zapraszam na nowy, darmowy kurs, pod tytułem:

JAK ROZMAWIAĆ Z SZEFEM?

dostępny wraz z ćwiczeniami na ONEJ w dziale ZA DARMO już teraz!!!

Sabina Cieślar ONA w biznesie

 

UWAGA: Po zakończeniu tego kursu Twoje spojrzenie na szefa może się zmienić diametralnie!

 

Pozdrawiam wakacyjnie!

Sabina