Jest to pierwszy artykuł z serii: Jak zdobyć atrakcyjną pracę?

będący zapowiedzią szkolenia, o którego szczegółach dowiesz się już niedługo.

 :: :: ::

Wiele osób poszukujących pracy, nawet tych już doświadczonych, popełnia podstawowy błąd: nie przywiązuje należytej uwagi do treści ogłoszenia.

W ten sposób często dochodzi do nieporozumień, które zajmują nie tylko czas pracodawcy ale i Twój.

Podam ci przykład Ewy, która przeszła pozytywnie przez dwa etapy rekrutacji, aby na trzecim etapie dowiedzieć się, że warunkiem współpracy jest otworzenie własnej działalności gospodarczej.

Ewa straciła nie tylko swój czas i czas pracodawcy, ale również przeżyła wiele stresu, który wiąże się z rozmowa kwalifikacyjną. Wiązała również nadzieje na pozytywne zakończenie rozmów, więc odpuściła w aktywnym poszukiwaniu pracy, przez co cały proces wydłużył się o kolejne miesiące.

Gdyby przeczytała uważnie ogłoszenie, zaoszczędziłaby sobie uczucie rozczarowania i dół emocjonalny, przez który później przebrnęła.

Czytając uważnie ogłoszenie możesz dowiedzieć się bardzo dużo na temat nie tylko oferty pracy i wymagań stawianych kandydatowi ale również całego procesu rekrutacyjnego, wartości i strategii firmy oferującej pracę.

Dzięki takiej wiedzy zupełnie inaczej podejdziesz do procesu rekrutacji.

Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy

Poniżej opisałam 10 punków, dzięki którym:

Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy  Poznasz profil swojego przyszłego miejsca pracy i pracodawcy.

 

Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy  Zdobędziesz wiedzę, która pomoże Ci w przygotowaniu swojego CV.

 

Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy  Zwiększysz swoje szanse na zaproszenie na rozmowę kwalifikacyjną.

 

Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy  Uzyskasz dane, które będą podstawą do przygotowania się do rozmowy kwalifikacyjnej.

 

No to lecimy:

 

pytajnik 3  1. Kim jest firma rekrutująca?

Zwykle ogłoszenia zaczynają się od przedstawienia firmy, która poszukuje pracownika. W ten sposób możesz dowiedzieć się:

– kim jest Twój przyszły, potencjalny pracodawca,

– czym się zajmuje,

– ilu zatrudnia pracowników,

– jaką formę działalności prowadzi (czy jest małą czy dużą firma, czy jest niezależną firmą, czy np. spółką córką, lub prowadzi działalność franczyzową- organizacja i funkcjonowanie tych firm różni się),

– czasami pracodawca podaje dane na temat swoich obrotów,

– dlaczego złożył ofertę pracy (np. z powodu dynamicznego rozwoju).

Czasami firma zleca rekrutację firmie rekrutacyjnej, jakich wiele na naszym rynku. Wtedy najczęściej nie poznasz danych firmy poszukującej pracownika, tylko dane firmy rekrutującej, jeżeli składający oferty tego sobie nie życzy.

Przykładowe nazwy bardziej znanych firm rekrutacyjnych (ułożone w kolejności alfabetycznej):

Adecco, Bigram S.A. , Grafton Recruitment, Hays, HRK S.A., Manpower, Randstad Polska Sp. z o.o.,  Sedlak & Sedlak, Stegmann.

 

pytajnik 3   2. Zadania pracownika na tym stanowisku.

Dowiesz się czym będziesz się zajmować, jeżeli otrzymasz tą pracę, jakie będą Twoje najważniejsze obowiązki, na przykład: aktywne pozyskanie klienta, oferowanie produktów, realizowanie planów sprzedażowych, reprezentowanie firmy, czy kreowanie wizerunku firmy na zewnątrz.

Podane informacje wskazują na to, pod jakim kątem będą zadawane pytania na rozmowie kwalifikacyjnej. Możesz się więc wcześniej na nie przygotować, przez co Twoje odpowiedzi będą płynne i przemyślane, a Twój poziom stresu znacznie się zmniejszy.

 
pytajnik 3  3. Wymagania stawiane w stosunku do kandydata.

Ta część oferty zawiera przede wszystkim takie dane dotyczące kandydata, jak:

– wykształcenie,

– doświadczenie,

– umiejętności,

– cechy,

– inne warunki (np. możliwość wyjazdów służbowych, posiadanie prawa jazdy itp.).

Przy tej części oferty większość poszukujących pracy spędza najwięcej czasu. Porównujemy swoje umiejętności do danych przedstawionych w ofercie. Staramy się ocenić na ile spełniamy kryteria stawiane kandydatowi do pracy. Pamiętaj jednak, że opisane wymagania przedstawiają idealnego kandydata. Znaleźć taka osobę nie jest łatwo, dlatego nie odpuszczaj, jeżeli nie spełniasz wszystkich kryteriów.

Nawiązywanie stosunku pracy jest podobne do zawierania małżeństwa. Marzysz o osobie, która spełniałaby określone kryteria, żeby był: przystojny, inteligentny, posiadał poczucie humoru, lubił dzieci, miał dobra pracę za dobre pieniądze itd. Każdy ma swoją listę, która nieraz zawiera nawet opis koloru oczu jaki powinien mieć Twój przyszły mąż. A jak wygląda rzeczywistość? Często wychodzimy za mąż za osoby, które nawet w 30 % nie odpowiadają temu modelowi. Tak samo z pracą.

Nie musisz spełniać wszystkich kryteriów, aby ubiegać się o pracę. Kobiety bywają bardzo krytyczne w stosunku do siebie i odpowiadają w przypadku, kiedy w 80-90 % spełniają wszystkie kryteria. Mężczyźni bywają znacznie tolerancyjni w stosunku do siebie w tym względzie.

Nie pozbawiaj się więc szansy na zdobycie atrakcyjnej pracy przez to, że nie spełniasz wszystkich kryteriów. Wysyłając swoja ofertę tak na prawdę nic nie tracisz, a zyskać możesz wiele.

 

pytajnik 3  4. Co oferuje przyszły pracodawca pracownikowi na tym stanowisku?

Ta część oferty zawiera bardzo ważne dane, choć jest najbardziej nudna z całego ogłoszenia rekrutacyjnego. Dane są umieszczane zazwyczaj na końcu, przez co i nasz zapal do czytania jest znacznie mniejszy, a możesz się dowiedzieć bardzo ważnych rzeczy, takich jak:

– wynagrodzenie stałe + system prowizyjny,

– pakiety socjalne,

– narzędzia pracy: laptop, telefon, samochód,

– możliwości rozwoju,

– praca w zespole / solo.

 

pytajnik 3  5. Forma zatrudnienia.

Kolejne dane umieszczane zwykle (ale nie zawsze) na końcu oferty.

Forma zatrudnienia daje ci pogląd na to jakie będą Twoje koszty własne z tej pracy, oraz jakie dodatkowe profity Ci się należą.

Główne formy współpracy to:

– etat (pełne prawa do urlopów i innych świadczeń, odkładasz na przyszłą emeryturę)

-zlecenie (bez komentarza)

-umowa o dzieło (zawierana na wykonanie określonej czynności, wygasa po jej wykonaniu)

– własna działalność (tutaj Ewa popłynęła…, jesteś swoim sterem i żaglem, musisz dokonać rejestracji firmy, prowadzić księgowość, płacić podatki, wszelkie koszty np. paliwa są Twoimi kosztami, sama odkładasz na przyszłą emeryturę)

– inne, np. praktyka, wolontariat

 

pytajnik 3  6. Prośba o umieszczenie zgody na przetwarzanie danych osobowych.

Aby firma mogła korzystać z przesłanego przez Ciebie CV musisz załączyć zgodę na przetwarzanie danych osobowych. To bardzo ważny element w Twoim CV. Jeżeli nie załączysz tej klauzuli możesz nigdy się nie doczekać żadnego telefonu z zaproszeniem na rozmowę kwalifikacyjną. Nikt nie ma czasu w dzisiejszych czasach dzwonić do Ciebie z prośba o uzupełnienie CV, bo ma 200 innych ofert. Pamiętaj, ze duże firmy maja swoje procedury, a ich naruszenie jest surowo karane. Nikt nie nagnie dla Ciebie karku!

 

pytajnik 3  7. Gdzie kierować odpowiedź na ofertę?

To bardzo cenne dane. Zwykle podawany jest adres mailowy, albo bezpośredni link, gdzie możesz uzupełnić kwestionariusz, ale bywają przypadki, ze podawane są dane osoby zajmującej się rekrutacją z ramienia firmy. Im bardziej spersonalizowane dane są zawarte w ofercie pracy, tym większe możliwości dla Ciebie do podjęcia działań niestandardowych.

Zobacz jak zaprezentował swoje CV Łukasz Jakóbiak, który wywiesił swoje gigantyczne CV przed wejściem do EMI Music Poland:

 Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy

To przykład odważnych i niestandardowych działań, których bardzo mało na rynku, ale których skuteczność bywa zaskakująca.

 

pytajnik 3  8. Czy załączyć tylko CV, czy CV + list motywacyjny?

Pracodawcy maja różne wymagania. Najczęściej wystarcza im samo CV, ale w niektórych przypadkach jest wymagany dodatkowo list motywacyjny. Jeżeli taka klauzula zawarta jest w ofercie pracy zawsze załączaj list motywacyjny. Jeżeli tego nie zrobisz, to możesz nie być brana pod uwagę w procesie rekrutacji. Po co więc wysyłać samo CV? A ludzie tak robią!

 

Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy  9. Słowa – klucze.

Sama oferta pracy podpowiada również słowa – klucze, według których będą selekcjonowani kandydaci do pracy na wakującym stanowisku. Dzięki aktywnemu czytaniu oferty możesz więc w znacznej mierze zwiększyć swoje szanse na to, że zostaniesz zaproszona do procesu rekrutacji, lub zakończy się na wysłaniu przez ciebie oferty i wiecznej ciszy.

Jaki są więc słowa klucze, według których dokonywana będzie wstępna selekcja pracownika?

Podaję przykładowe słowa-klucze zawarte w ofercie na stanowisko doradcy klienta w banku:

aktywne pozyskanie klienta, doradztwo, standardy, wysoki poziom satysfakcji, kreowanie pozytywnego wizerunku, nastawienie na realizacje zadań, zdolności komunikacyjne i interpersonalne, organizacja czasu pracy, motywacja do działania, zwiększenie wyników finansowych (to uniwersalne dla każdej branży), odpowiedzialność, kultura osobista.

 

Sabina Cieślar ONA w biznesie jak czytać oferty pracy  10. Numer referencyjny.

Zdarza się, że firma załączy w ofercie pracy tzw. numer referencyjny. Jest to zbiór znaków, które maja wskazywać na jakie stanowisko aplikujesz. jeżeli taki znak pojawi się w ofercie pracy zawsze załączaj go w odpowiedzi na ofertę. To znacznie ułatwia pracę osoby, która wstępnie selekcjonuje CV.

To oznacza również, że ta osoba ma więcej pracy niż rekrutacja na jedno stanowisko pracy, a co za tym idzie, otrzymuje wiele ofert. To od Ciebie zależy czy twoje CV trafi na do właściwego miejsca.

Jak widać z tego dość długiego artykułu zwykła oferta pracy znaczy więcej niż kilka zwykłych słów.

Jeżeli ktoś potrafi i chce ją odpowiednio czytać, ma znacznie większe szanse na to, żeby zostać zaproszony na zaprezentowanie swojej osoby na rozmowie kwalifikacyjnej, a to już połowa sukcesu.

Jeżeli chcesz na bieżąco otrzymywać informacje o tym co się u mnie dzieje, zapisz się na darmowe kursy lub polub nas na Facebooku. A najlepiej jedno i drugie 😉

Zapraszam.

Sabina Cieślar