prezent_7Dzisiejszy post jest pierwszym z serii postów dedykowanych dla ludzi, którzy chcą efektywnie zaistnieć w sieci, promować firmę, lub po prostu prowadzić swój blog.

 

Spotykam wiele osób, które pisząc artykuły mają problem z doborem odpowiedniego tematu. To istotnie spory problem, bo właśnie poprzez efektywnie dobrany tytuł wywołują chęć czytania. Tytuł ma również ogromny wpływ na tzw.

CTR (Click Through Rate), czyli współczynnik klikalności. Określa on jak często osoby, które zobaczyły dany tytuł artykułu, po prostu klikają, aby go przeczytać.

Postanowiłam więc, przygotować dla Ciebie gotowe rozwiązania i schematy,  jak napisać ciekawy tytuł artykułu wraz z przykładami, które znajdziesz poniżej.

 

Podejmując decyzje, jaki nadać tytuł artykułu należy wziąć pod uwagę kilka elementów, dzięki którym tytuł nabierze odpowiedniej formy.

 

cyfra 1Po pierwsze. Tytuł powinien zaciekawić i przyciągnąć uwagę czytelnika. Aby wybrać taki właśnie tytuł należy zastanowić się co tak naprawdę jest problemem Twojego czytelnika, w kontekście którego chcesz mu pomóc. Opiszę poniżej w jaki sposób przygotowałam mój tytuł artykułu, który właśnie czytasz.

Najpierw oceniłam jakie są dla Ciebie najważniejsze frazy, które nakłonią Cie do czytania artykułu.

Oznacza to, że te słowa są dla Ciebie kluczowe. Szukając odpowiedzi na problem, prawdopodobnie właśnie to wpiszesz w przeglądarce internetowej:

  1. Tytuł artykułu
  2. Blog

Tytuł mógłby wiec brzmieć tak:

5 użytecznych rad jak stworzyć przyciągający tytuł artykułu na blog.

albo:

Najskuteczniejsze techniki na stworzenie dobrego tytułu do artykułu na blog.

 

Dzięki tak skomponowanym tematom masz szansę zaciekawić czytelnika i zainspirować do przeczytania tekstu, który ma być rozwiązaniem jego problemu.

 

cyfra 2Po drugie. Tytuł powinien trafić w sedno tematu. Jeżeli więc piszesz o tym jak zadbać o skórę wiosną, to tytuł winien skupić się właśnie na tym. Jeżeli tytuł będzie znacząco odbiegać od treści artykułu, to czytelnik nie tylko szybko przestanie czytać, ale również poczuje się zmanipulowany przez autora, co nie wpływa dobrze na wizerunek firmy.

Przykładowo taki tekst może mieć tytuł:

 

Co każda kobieta powinna wiedzieć o pielęgnacji skóry na wiosnę?

 

cyfra 3Po trzecie. Tytuł powinien cechować się prostotą i rzeczowością. Ludzie nie lubią czytać lania wody, ale docenią Cię za konkretność i użyteczność przekazanej wiedzy. Nie bój się nią dzielić. Poprzez praktyczną wiedzę zdobędziesz zaufanie czytelnika. A od zaufania dzieli Cię zaledwie krok do nawiązania trwałej i wartościowej współpracy.

Wyobraź sobie tytuł artykułu analogicznego do tego, który czytasz w następującej formie:

Zwiększ swoje CTR na blogu.

Większość ludzi nie będzie wiedziało co to CTR. Już lepiej by było napisać:

Jak zwiększyć współczynnik klikalności na bloga?

 

cyfra 4Po czwarte. We wszystkim co piszesz dodaj trochę siebie- swoje emocje czy poczucie humoru. Artykuł to tekst dzięki któremu czytelnik ma okazję Cię poznać. Ale nie narzucaj się, nie zmuszaj czytelnika do zakupu. Taki tekst natychmiast traci swoją wartość, bo czytelnik wie, że napisałeś go po to, aby sprzedać.

Dla mnie takim elementem w tytule było dodanie nazwiska słynnej piosenkarki i aktorki Jennifer Lopez.

Użyłam takiego porównania nie tylko po to, aby Cię zaciekawić i zachęcić do czytania. Mogę założyć, że 90% osób czytających ten tytuł zastanawiało się co tytuł dobrego artykułu może mieć wspólnego z Jennifer ? Mogłam właściwie użyć każdego innego nazwiska chociażby Pani Doroty Wellman, czy też Dody.  Wybrałam jednak Jennifer .

Każde z tych nazwisk wywołuje określone emocje. Pojawiają się w Twojej głowie obrazy.

Stąd wybrałam właśnie Jennifer, aby wprowadzić Cię w odpowiedni klimat jeszcze przed rozpoczęciem czytania.

Jennifer Lopez jest nie tylko sławną i niezwykle utalentowaną piosenkarką, tancerką, aktorką, ale również kobietą o niespotykanej urodzie, która posiada własna kolekcje ubrań i zapachów. Ta wszechstronność wywołuje podziw wśród fanów, entuzjastów i sceptyków. Jeżeli stworzysz tytuł równie piękny i wszechstronny, będzie on równie atrakcyjny jak Jennifer.

cyfra 5Po piąte. Dotrzymuj słowa. Jeżeli w tytule podajesz 5 rad, 10 sposobów, to właśnie to zrób.

Czytelnik doceni Twój wkład w napisanie artykułu i wróci do Ciebie po więcej, jeżeli otrzyma właśnie to, czego oczekiwał. Pewnie nie zadowolisz wszystkich. Zawsze znajdzie się ktoś, kto zaneguje, albo uzna, że nie o to mu chodziło. Ważne, aby tekst trafił do ludzi o profilu podobnym do „klienta idealnego”.

Dla porównania wpisałam poniżej przykłady tytułów artykułów, jakie możesz znaleźć wpisując w przeglądarce: „dobry tytuł artykułu na blog”:

  • 9 sposobów na stworzenie wyjątkowego tytułu artykułu na bloga.
  • 7 zasad jak stworzyć dobry tytuł tekstu.
  • Dobry tytuł, czyli I zasada dynamiki bloga.
  • 8 sposobów na tytuły przyciągające prawie każdego.
  • Jak wymyślić dobry tytuł wpisu na bloga?

strzała_6I TU MOJA RADA.

Jak widzisz tematy wymienione wyżej są do siebie bardzo podobne. Gdybym nie sprawdziła tego wcześniej, mój tytuł zniknąłby w gąszczu innych, napisanych w tej samej formie.

Tworząc więc swój temat artykułu, wpisz najpierw w przeglądarce internetowej interesujące Cię frazy i pomyśl, jak się wyróżnić spośród wszystkich podobnych tytułów.

W ten sposób Twój tytuł nie tylko będzie dobry, ale również użyteczny dla czytelnika, któremu ułatwisz wybór tekstu do czytania, a dla siebie stworzysz szansę na pozyskanie nowego czytelnika.

Życzę Ci stworzenia wielu ciekawych i przyciągających tytułów.

A poniżej znajdziesz schemat, który Ci to ułatwi:

  • 9 porad jak ….
  • 7 sposobów na……
  • 5 faktów o ……
  • 3 kroki do…..
  • Jak znaleźć……?
  • Jak zrobić …..?
  • Najskuteczniejsze  sposób na ……
  • Co każdy ……. powinien wiedzieć o…….?
  • Dlaczego warto…..?
  • Czy wiesz, że …..?
  • Pamiętaj, że …..
  • Co to jest …… i co Ci może dać?

Powodzenia! Jeśli uważasz, że artykuł Ci pomógł lub po prostu chciałbyś / chciałabyś podzielić się twoimi uwagami, możesz umieścić swój komentarz poniżej.

Pozdrawiam.

Sabina Cieślar - podpis

 

Sabina Cieślar